مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

....................
خمیازه کشیدن بیش از حد در حالی که ورزش می کنید می تواند از حالت های جزئی مانند استرس و خستگی ناشی شود، یا می تواند حتی نشانه ای از عدم اختلال پزشکی باشد. در ذیل به علل بالقوه خمیازه کشیدن در حالی که تمرین می کنید، پی خواهید برد.
خمیازه کشیدن یک پدیده رایج و طبیعی است که می تواند در هر زمان و مکانی رخ دهد. این چیزی نیست که تا زمانی که به طور مداوم اتفاق نیفتد، یا بدون هیچ دلیلی در مورد آن نگران باشید. به عنوان مثال، فردی که خمیازه می کشد در حالی که پس از کار روزانه روی تخت دراز می کشد، هرگز موضوع نگران کننده ای نیست. اما، اگر فردی بیش از حد و اغلب هنگام صبح، در حالی که می دود، یا در حال کار کردن خمیازه می کشد قطعاً چیزی است که شک برانگیز است. بسیاری از مردم از خمیازه کشیدن در طول تمرین شکایت دارند. چرا این اتفاق می افتد؟ آیا استرس تنها دلیل آن است یا بیماری های زمینه ای پزشکی مربوط به آن وجود دارد؟ اجازه دهید علل بالقوه خمیازه کشیدن در حال تمرین را با جزئیات آن پیدا کنیم.
چه عواملی موجب خمیازه کشیدن در طول تمرین می شوند
اگر برای تمرین کردن، صبح زود بیرون می روید، مطمئن باشید که در حال تمرین کردن خمیازه می کشید. با این حال، اگر خواب خوبی داشته باشید و قبل از تمرین صبحانه خوبی میل کرده باشید، این مسئله نباید اتفاق بیفتد. بیش از حد خمیازه کشیدن، حتی در تمرین صبح زود، می تواند به دلایل دیگری رخ دهد. استرس یا خستگی، شایع-ترین دلیل ایجاد خمیازه کشیدن بیش از حد می باشد. اگر هنگام عصر تمرین می کنید، مطمئن باشید که دچار استرس می شوید. خستگی ناشی از کار زیاد یا تمرین به مدت طولانی می تواند موجب بروز استرس و خستگی گردد. ثانیاً، بیش از حد خمیازه کشیدن با کمبود اکسیژن همراه است. اگر سطح دی اکسید کربن در بدن بالا رود و سطح اکسیژن بدن کاهش یابد، فرد به طور مداوم بیش از حد شروع به خمیازه کشیدن می کند، به طوری که به اندازه کافی از طریق ریه ها، اکسیژن به خون برسد. وقتی فردی ورزش می کند، اکسیژن از طریق بینی استنشاق می شود و ممکن است به میزان کافی اکسیژن به ریه ها و قلب نرسد. بنابراین، فرد به طور غیر ارادی شروع به خمیازه کشیدن می کند. این دو مورد، در حالی که تمرینات هوازی یا حتی تمرینات آموزش قدرت انجام می دهید، شایع ترین علل خمیازه کشیدن بودند.
حتی ممکن است علت جدی تری برای بیش از حد خمیازه کشیدن وجود داشته باشد و این به علت واکنش وازوواگال یا پاسخ وازوواگال می باشد. این وضعیت از حرکت عصب واگ ناشی می شود که باعث کاهش سرعت قلب می گردد. در این وضعیت اگر خون رسانی به مغز با کندی مواجه شود ممکن است به غش منجر گردد. واکنش وازوواگال یک وضعیت جدی می باشد و به درمان پزشکی نیاز دارد. لازم به ذکر است که جدای از این شرایط، موقعیت های جزئی مانند خستگی محض نیز می تواند به طور مکرر موجب خمیازه کشیدن گردد. به طور مشابه، این واقعیت شناخته شده ای است که خمیازه کشیدن مسری است، به عنوان مثال، وقتی شما کسی را ببینید یا صدای کسی را بشنوید که خمیازه می کشد، به طور غیر ارادی تمایل زیادی به خمیازه کشیدن پیدا می کنید. هیچ دلیل شناخته شده ای برای آن وجود ندارد، اما، این مسئله می تواند در کسانی که در حال کار کردن هستند، به خمیازه کشیدن دائمی منجر گردد.

پیدا کردن علت خمیازه کشیدن بیش از حد به منظور یافتن درمان، امری ضروری می باشد. اگر خمیازه کشیدن به دلیل استرس ایجاد شده باشد، فرد باید طوری برنامه ریزی کند که در حال تمرین کردن، بیش از حد خود را خسته و ناتوان نکند. توصیه می شود هر روز در همان ساعت تمرین کنید تا از بروز استرس ممانعت به عمل آید. ثانیاً، اگر بروز خمیازه کشیدن ناشی از فقدان اکسیژن باشد، می توان با یادگیری تکنیک تنفس عمیق آن را درمان کرد. تنفس عمیق در حال ورزش کردن می تواند از خمیازه کشیدن بیش از حد جلوگیری کند. همچنین پیشنهاد می گردد قبل از تمرین به طور مناسبی خود را گرم کرده یا تمرینات کششی انجام دهید. ثالثاً، پاسخ وازوواگال یک وضعیت نادر است و معمولاً با علائم دیگری مانند سبکی سر و از دست دادن هوشیاری همراه می باشد. اگر هر یک از این علائم مشاهده شد، یا اگر بدون هیچ علت شناخته شده ای خمیازه کشیدن بروز کند، فرد باید با پزشک مشورت کرده تا وضعیت وی تشخیص داده شود و درمان گردد.
با نوشتن شرح در این مورد، باید به این نتیجه رسیده باشید که خمیازه کشیدن در حال تمرین کردن کاملاً یک پدیده شایع می باشد. با این حال، اگر خمیازه کشیدن در اثر دلایل جزیی و همچنین شرایط جدی بروز کند، نباید نادیده گرفته شود. این عاقلانه است که علت تشخیص داده شود و برای ممانعت از آن اقداماتی صورت گیرد. مراقب باشید!